En god start på livet

- Det skylder vi vores børn

De første 1000 dage i et barns liv er afgørende for barnets trivsel. Vuggestuerne er det første sted, hvor børn lærer om danske værdier og fællesskaber. Men mange børn kommer ikke i vuggestue. Faktisk er 24% af de 1-2 årige, som er bosat i et udsat byområde i København, ikke tilmeldt et dagtilbud. Og den onde cirkel fortsætter. For når børnene når skolealderen, så har 16% ikke de sproglige forudsætninger for at starte.

Jeg kommer aldrig til at være tilhænger af tvang. Hvis forældre vælger at passe deres egen barn, så kan det være et godt valg. I dag er der bare rigtig mange som fravælger vuggestuen, fordi de ikke ved, hvad den står for. Det er ikke opbevaring; det er pædagogik. Vi skal sørge for, at småbørnsforældre bliver besøgt af sundhedsplejersker og får fornøden viden om vuggestuerne, så familierne træffer et oplyst valg om et dagtilbud.

Og så skal vi have en folkeskole, der sprudler af faglighed og trivsel. Op med fagligheden. Ned med antallet af timer. Skolen er med til at forme de muligheder, som vores børn får senere i livet. Uanset hvad man gerne vil arbejde med som voksen, så skal man have mulighed for at opfylde sin drøm. Vores børn skal blive de bedste til det, som de drømmer om.

Endelig, så skal der være plads til familien i hverdagen. Børn skal have tid til fritid, tid til at være barn. Det lokale foreningsliv tilbyder et fællesskab, som skolen ikke kan. Her formes venskaber på tværs i et sundt og lærerigt miljø.